Pages

Powered by Blogger.

Sunday 27 January 2013

Stevia yang saya tanam ini adalah mulanya hanya untuk mengisi lapang saja. namun ianya menjadi-jadi pula.Bulan pertama saya tanam semuanya serba tak kena. Ada yang hidup ada yang segan hidup mati tak mahu.Tapi atas sebab minat, saya cuba lagi sehingga menjadi dan dari situ saya terus membuat semaian keratan batang hinggalah menjadi beratus-beratus pokok. Induk yang  saya guna ini adalah pada asalnya jiran yang bagi. bermula dari dua pokok, sekarang dah mula saya jual kepada peminat stevia disekitar kawasan  tempat tinggal saya. Gambar yang di atas itu adalah juga saya gunakan sebagai induk pembenihan.


Gambar yang ini adalah pokok stevia untuk dijual dari dua minggu dari sekarang. sebab saya baru pindahkan nya kepasu besar. kalau ada yang berminat boleh hubungi saya di talian 016-5345951. Pokok stevia amat terhad. Kalau adapun siapa cepat dia dapat.

KEBAIKAN STEVIA:

Stevia tidak mengandungi kabohidrat, kalori dan tidak bertoksid. Bagi pesakit diabetis dan obesiti amat sesuai sekali dan ianya menjadi pilihan yang baik menggantikan gula tebu, terutama dalam masakan yang memerlukan gula sebagai pemanis. Bagi orang yang tidak lagi berpenyakit lagi-lagilah disarankan untuk menggunakannya.Sebelum diserang penyakit-penyakit zaman ini, eloklah dari sekarang mulakan yang baru dalam hidup anda dan keluarga anda. Harganya memang mahal sedikit. Tapi apalah ertinya wang ringgit kalau dah berpenykit baru tersedar. Mudah sahaja, masukkan beberapa helai daun stevia yang telah dikeringkan ataupun yang masih hijau kedalam masakan (contoh: masakan sambal tumis untuk mengelakkan terlalu pedas semasa mula  menumis masukkan 10 ke 15 helai daun stevia dan biarkan hingga selesai memasak). Juga boleh digunakan pada masakan yang lain seperti kuih tepung talam, kuih donat, bengkang. Caranya ialah daun stevia hendaklah direndam dengan air yang telah mendidih. tetapi jangan terlalu banyak air (anggaran air satu gelas besar sudah memadai).Jumlah daun bolehlah direndamkan mengikut kemanisan kuih yang hendak dibuat.

No comments:

Post a Comment